Nie można uzyskać dostępu do urządzeń w sieci zdalnej przez VPN

Za pomocą połączenia VPN nie można uzyskać dostępu do współdzielonych urządzeń, plików i drukarek ani innych usług w zdalnej sieci FRITZ!Box.

Postępuj zgodnie z poniższym opisem. Po każdym pomiarze sprawdź, czy problem został rozwiązany.

1 Korzystanie z adresu IP w celu uzyskania dostępu do urządzeń

Za pośrednictwem połączenia VPN dostęp do urządzeń znajdujących się w sieci zdalnej jest możliwy wyłącznie za pomocą ich adresu IP:

Uzyskiwanie dostępu do urządzeń i plików przez połączenie VPN

2 Sprawdzanie komunikacji IP przez połączenie VPN

Wykonaj polecenie ping, aby sprawdzić, czy komunikacja IP z urządzeniami w zdalnej sieci FRITZ!Box jest możliwa poprzez połączenie VPN:

  1. Otwórz wiersz poleceń lub terminal:

    Windows: Naciśnij skrót klawiaturowy Windows + R. Wpisz cmd w polu i kliknij „OK”.
    macOS: W Finderze kliknij „Aplikacje”, następnie „Narzędzia”, a następnie uruchom Terminal.
    Linux: Naciśnij skrót klawiaturowy CTRL + ALT + T.

  2. Wpisz polecenie ping, a następnie adres IP urządzenia uruchomionego w sieci zdalnej (na przykład ping 192.168.10.20) i naciśnij Enter.
  3. Sprawdź, czy ping się powiódł. Dzieje się tak, jeśli wyświetlane są komunikaty takie jak „Odpowiedź z [adres IP]: bajty...” lub „64 bajty z...”.
  4. Jeśli ping nie powiedzie się, komunikacja IP ze zdalną siecią nie będzie możliwa. Uruchom ponownie router FRITZ!Box, sprawdź adresację IP, usuń połączenie VPN i skonfiguruj ponownie.

3 Ponowne uruchomienie FRITZ!Box

Możesz tymczasowo nie być w stanie poprawnie nawiązać połączenia VPN z powodu błędu w FRITZ!Box lub błędu jego połączenia internetowego. Uruchom ponownie FRITZ!Box, aby ponownie zainicjować zaporę i ponownie nawiązać połączenie internetowe:

  1. Kliknij „Internet” w interfejsie użytkownika FRITZ!Box.
  2. Kliknij „Zezwól na dostęp” w menu „Internet”.
  3. Kliknij zakładkę „VPN (IPSec)” lub „VPN (WireGuard)”.
  4. Kliknij przycisk (Edytuj) dla odpowiedniego połączenia VPN.
  5. Włącz opcję „Zezwalaj na NetBIOS przez to połączenie”.
  6. Kliknij „Zastosuj”, aby zapisać ustawienia i potwierdź na urządzeniu FRITZ!Box, czy procedura może zostać wykonana, jeśli zostaniesz o to poproszony.

4 Dostosowywanie ustawień systemu Windows

Wykonaj następującą czynność na wszystkich komputerach z systemem Windows:

Dostosowywanie ustawień sieciowych systemu Windows

  1. Kliknij (Start), a następnie (Ustawienia) na pasku zadań systemu Windows.
  2. Kliknij „Sieć i Internet” w menu „Ustawienia”.
  3. Jeśli używasz systemu Windows 11:

    a. Kliknij „Zaawansowane ustawienia sieciowe”.
    b. Kliknij „Więcej opcji karty sieciowej” w sekcji „Powiązane ustawienia”.

  4. Jeśli używasz systemu Windows 10

    a. Kliknij „Zmień opcje karty sieciowej” w sekcji „Zaawansowane ustawienia sieciowe”.
    b. Kliknij strzałkę obok przycisku (Zmień widok) na pasku menu i wybierz „Szczegóły”.

  5. Kliknij prawym przyciskiem myszy kartę sieciową łączącą komputer z urządzeniem FRITZ!Box.
  6. Kliknij „Właściwości”.
  7. Włącz „Klient sieci Microsoft Networks” i „Udostępnianie plików i drukarek w sieciach Microsoft Networks”.
  8. Kliknij „OK”, aby zapisać ustawienia.

5 Dostosowywanie zapory systemu Windows

Domyślnie zapora systemu Windows uniemożliwia dostęp do udostępnionych plików i drukarek przez połączenie VPN między dwiema sieciami FRITZ!Box (połączenie LAN-LAN). Aby zezwolić na dostęp, skonfiguruj następujące ustawienia na komputerze z systemem Windows:

  1. Na pasku zadań systemu Windows kliknij (Start), a następnie „Zabezpieczenia systemu Windows” lub „Wszystkie aplikacje”, a następnie „Zabezpieczenia systemu Windows”.
  2. Kliknij „Zapora i ochrona sieci” w menu „Zabezpieczenia systemu Windows”.
  3. Kliknij „Ustawienia zaawansowane”, a następnie kliknij „Tak” w oknie „Czy chcesz zezwolić tej aplikacji na wprowadzanie zmian na Twoim urządzeniu?”.
  4. W oknie „Zapora systemu Windows Defender z zabezpieczeniami zaawansowanymi” kliknij „Reguły ruchu przychodzącego”.
  5. Kliknij dwukrotnie wpis „Udostępnianie plików i drukarek (SMB-In)” dla profilu „Prywatny”.
  6. W oknie „Właściwości: Udostępnianie plików i drukarek (SMB-In)” kliknij kartę „Zakres”.
  7. Kliknij przycisk „Dodaj...” w sekcji „Zdalny adres IP”.
  8. W polu „Ten adres IP lub podsieć” wprowadź adres sieci IP (podsieć) zdalnego urządzenia FRITZ!Box (na przykład 192.168.10.0).
  9. Kliknij „OK”, a następnie ponownie „OK”, aby zapisać ustawienia.

6 Konfigurowanie zapory sieciowej urządzenia

Skonfiguruj zaporę na urządzeniu, aby umożliwić komunikację za pośrednictwem protokołu SMB (Server Message Block). Informacje na temat konfiguracji zapory można uzyskać od producenta zapory, np. zapoznając się z instrukcją.

 

 

06.02.2025 JTA